24 April 2013

Menjadi perempuan...

Jadi perempuan memang rumit ya?
Kita dijadikan untuk melengkapkan hidup kaum Adam yang juga insan yg bergelar suami.

Perempuan harus belajar menjadi seseorang  yang manis, anggun, dan penuh sopan santun ketika menjelang dewasa, dan harus membentuk karakter tersebut untuk menentukan masa depan hidup selanjutnya. Supaya belajar untuk mendapatkan dan menerima jodohnya untuk membentuk sebuah keluarga.

Perempuan harus belajar untuk mencapai apa yang di inginkannya dalam hidup, belajar mencintai seseorang yang tidak dicintainya ketika perempuan tersebut dijodohkan, belajar menerima jodoh tersebut dalam hidupnya, belajar mencari cinta ketika cinta tersebut tidak kunjung datang dalam hidupnya, belajar menerima ketika cinta tersebut sudah tidak ada lagi.

Perempuan itu ibarat EPAL

Perempuan harus belajar untuk terbiasa disakiti, di dalam sebuah relationship selalu lebih banyak perempuan yang disakiti oleh pasangannya dalam banyak hal, ketika pasangan tersebut begitu ego , Perempuan harus belajar mengalahkan ego nya dan bersabar menerimanya, ketika pasangngan tersebut berselingkuh. Perempuan harus belajar membuka pintu maaf bagi pasangannya dan belajar untuk menerima sakit hati tersebut. 

Ketika pasangan tersebut kehilangan pekerjaannya perempuan harus belajar mencari nafkah dan menutupi segala keperluan rumah tangganya dengan belajar bekerja dan belajar menerima keadaan tersebut, ketika pasangan tersebut meninggalkanya kerana meninggal dunia atau memilih hidup dengan perempuannya yang lain, perempuan tersebut lagi lagi harus belajar tabah, ihklas dan kuat untuk meneruskan hidupnya. 

Pesanan kot untuk wanita, siapa taknak ada suami. Ada suami kita kena respect dia. Kita jaga hati, perut segalanya. Nak pasangan baik, kita mulakan dulu.

Practice make perfect, cuba sedaya yang mampu. InsyaAllah kita mampu. Allah tak beri kalau kita tak mampu. Allah maha Adil. Selagi boleh katakan kita mampu. Take it and think it positive. Tak susah. Senang. Senang. Istighfar. Mulakan dengan bismillah :)


Aku juga gadis sama juga wanita dan perempuan. Chaiyokkk!